סוסים | Susim

Susim logo


כל מה שרציתם לדעת על רכיבה טיפולית

בשנים האחרונות, רכיבה טיפולית זוכה לפופולריות גדולה בקרב הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, הפרעות קשב, קשיים רגשיים, בעיות מוטוריות, בעיות תקשורת ובעיות חברתיות. מחקר שנערך בארצות הברית מצא שילדים עם אוטיזם שהשתתפו בשיעורי רכיבה טיפולית, הפכו לפחות היפראקטיביים ועצבניים לעומת ילדים אוטיסטים שלא טופלו באמצעות רכיבה טיפולית. אז מהי בעצם רכיבה טיפולית ומהם היתרונות שלה?

מהי רכיבה טיפולית?

כבר בשנת 600 לפני הספירה, הבינו בני האדם שרכיבה על סוסים היא בעלת ערך טיפולי ולא רק לצורכי תחבורה. הרכיבה סייעה באותם ימים לשיפור בריאותם של אנשים עם מוגבלויות ולאוכלוסייה נזקקת. בשנת 1875 בוצע מחקר בצרפת שמצא כי רכיבה טיפולית סייעה בשיפור היציבה והתנועה, הובילה לריפוי של הפרעות עצביות ושיפרה בעיות פסיכולוגיות. לאחר מלחמת העולם הראשונה, חיילי צבא אנגליה שנפצעו במלחמה קיבלו טיפול באמצעות רכיבה על סוסים. מאז, רכיבה טיפולית אומצה בכל רחבי העולם כחלק מטיפול פרא רפואי (תחום הקשור בטיפול רפואי באדם שהעוסק בו אינו רופא).

הרכיבה הטיפולית כוללת רכיבה על סוס, ביצוע תרגילים שונים עם הסוס והתנסות בטיפול בסוס כמו האכלה, סירוק פרוותו וניקיון האורווה. הטיפול נעשה בליווי מדריך מוסמך, המלמד את המטופל כיצד לעלות ולרכב על הסוס, כיצד לתקשר עם הסוס וכיצד לטפל בו. הרעיון שעומד מאחורי הרכיבה הטיפולית הוא שהיא מעניקה למטופל חוויה רגשית, חושית, תקשורתית ומוטורית. הקשר המיוחד שנוצר בין המטופל לבין הסוס – חיה ידידותית שניתנת לאילוף, מסייע לשיפור המיומנויות התקשורתיות, הרגשיות והחברתיות של המטופל. במהלך הרכיבה הטיפולית, לומד המטופל כיצד להתמודד עם הצלחות וכשלונות, וכתוצאה מכך מתגברת אצלו תחושת הערך העצמי. בנוסף לכך, תנועת הרכיבה על הסוס משפרת את הקורדינציה, השליטה בשרירים, ההליכה והיציבה וכך תורמת להתפתחות המוטורית. 

למי היא מיועדת?

רכיבה טיפולית מיועדת לילדים, מתבגרים ומבוגרים הסובלים מהתפתחות גופנית לקויה כמו חולשת שרירים, עיכוב בהתפתחות המוטורית, חוסר שיווי משקל, שיתוק מוחין, חוסר ויסות של טונוס השריר ועוד. הרכיבה מיועדת גם לילדים, מתבגרים ומבוגרים הסובלים מבעיות תקשורת כמו אוטיזם, בעיות חברתיות, אימפולסיביות, תוקפנות, הפרעות קשב וריכוז, קשיים חברתיים, חוסר ביטחון עצמי ועוד. ניתן לקחת חלק בשיעורי רכיבה טיפולית כבר מגיל 4 (ברכיבה על סוס פוני), ואפשר לבצע את הטיפול באופן פרטי או בזוגות.

מהם יתרונות הרכיבה הטיפולית?

הסוס הוא כאמור חיה שניתן לאלף אותה, והיא זקוקה לחום ואהבה. הוא אינו ביקורתי כלפי המטופל ולא שופט אותו, הוא רגיש מאוד לסביבה, מספק תחושת ביטחון, שייכות וקבלה. מכיוון שהתקשורת עם הסוס אינה מילולית, המטופל מרגיש בנוח לתקשר עם הסוס בהתאם לצרכיו ויכולותיו. הרכיבה הטיפולית הכוללת גם דאגה לסוס, תורמת לתחושת האחריות והמסוגלות של המטופל ולחיזוק הביטחון העצמי שלו. בנוסף לכך, שיעור הרכיבה הטיפולית משפר את המיומנויות החברתיות של המטופל, משום שהוא לומד כיצד להשתלב בקבוצה. כמו כן, הרכיבה עצמה במרחב הפתוח והפסטורלי הינה בעלת אפקט מרגיע מאוד. הסביבה השלווה הזו מאפשרת למטופל להיפתח, ומסייעת לו לבטא את רגשותיו. לצד היתרונות הרגשיים והתקשורתיים הרבים של הרכיבה הטיפולית, חשוב לדעת שרכיבה טיפולית אינה מהווה תחליף לטיפול פסיכולוגי, אלא כטיפול משלים.

יתרון בולט נוסף של הרכיבה הטיפולית, או שבניגוד לטיפולים אחרים הילד אינו מרגיש מאויים כאשר הוא לוקח חלק בשיעורי רכיבה טיפולית. ההורים יכולים להתייחס לרכיבה טיפולית כאל מעין חוג, וכך המטופל הצעיר לא מגלה התנגדויות לטיפול ומוכן לשתף פעולה. 
מבחינה מוטורית, יש יתרונות רבים לרכיבה הטיפולית. התנועה של המטופל הנוצרת במהלך הרכיבה על הסוס, מאפשרת למטופל להפעיל את גופו בדומה להליכה. כך מטופלים בעלי מוגבלות פיזית, חווים שיפור בתנועת הגוף בזכות הרכיבה הטיפולית. מחקר מצא כי רכיבה טיפולית מסייעת בשיקום נפגעי שבץ מוחי. תנועת הסוס האיטית משפרת את שיווי המשקל והניידות, גם שנים ארוכות לאחר אירוע השבץ. במקרים של בעיות מוטוריות רכיבה טיפולית אינה מהווה תחליף לטיפול פיזיותרפיה, אך מסייעת לשיפור מצב המטופל.

מהם טווח המחירים?

חוות סוסים ברחבי הארץ מציעות רכיבה טיפולית במחיר שנע בין 120 ל-200 שקלים. ישנן חוות סוסים הפועלות בהסדר עם קופות החולים, כך שתוכלו לקבל סבסוד חלקי או החזר של עד 80 אחוז מקופת החולים שלכם על מפגשי הרכיבה הטיפולית. מומלץ לברר את ההחזר המגיע לכם לפי תנאי הקופה. לרוב הטיפול מתקיים פעם בשבוע ומשך הטיפול משתנה בהתאם למצב המטופל.

היכן מתבצעת רכיבה טיפולית?

ישנן חוות סוסים באזור הצפון, מרכז והדרום המציעות את הטיפול, מומלץ לבדוק המלצות וחוות דעת על חוות הסוסים לפני שאתם מתחילים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *